کنتراست
با عنایت به نتایج نظرسنجی انجام شده در خصوص حذف خدمت صدور گواهی کدپستی در باجهها و دفاتر پستی (خدمت حضوری) و رقبت اکثریت عموم مشارکت کنندگان مبنی بر حذف حضوری خدمت و ارائه آن تنها به صورت الکترونیکی، با در نظر گرفتن مواردی همچون عدم دسترسی برخی از مردم به زیرساختهای شبکه ای و اینترنتی، پایین بودن سطح دانش برخی از متقاضیان برای بهره برداری از سامانه های الکترونیکی و یا حتی قطعی اینترنت، لذا به منظور تکریم ارباب رجوع و احترام به این دسته از متقاضیان، خدمات فوق علاوه بر ارائه به صورت الکترونیکی، بصورت حضوری نیز در دفاتر پستی بصورت محدود ارائه میگردد.
در پاسخ به تحولات شتابان حوزه تجارت الکترونیک و تغییر رفتار مصرفکنندگان، بهویژه نسل هزاره (Millennials) که بخش عمدهای از مشتریان فعلی خدمات پستی را تشکیل میدهند، ایجاد سرویس جدیدی تحت عنوان «پست اکسپرس» ضرورتی استراتژیک و مبتنی بر تحلیل دقیق بازار و نیازهای مشتریان بوده است. دلایل اصلی این اقدام به شرح زیر است:
1. تحول در رفتار مصرفکننده و انتظارات زمان تحویل بویژه در Last mile
تحقیقات جهانی و داخلی نشان میدهد که مشتریان نسل جدید، انتظار سرعت، شفافیت و خدمات سفارشیشده را از ارائهدهندگان خدمات بویژه خدمات ارسال و توزیع به شدت مطالبه مینمایند. برای بسیاری از آنان، زمان تحویل کالا یکی از عوامل کلیدی در تصمیمگیری خرید است. بنابراین، ایجاد یک سرویس با SLA مشخص (تحویل ۲ روزه) به منزله پاسخ دقیق به این نیاز است.
2. افزایش رقابت در حوزه لجستیک و ضرورت تمایز
با رشد شرکتهای خصوصی حملونقل و حضور بازیگران جدی فعال در حوزه پست و لجستیک خرده فروشی، متمایزسازی خدمات شرکت ملی پست بویژه در مولفههای سرعت، کیفیت و سفارشیسازی، یک مزیت رقابتی حیاتی تلقی میشود. سرویس اکسپرس، بهعنوان سریعترین خدمت فیزیکی در سبد خدمات شرکت، موقعیت برند را در بازار ارتقا میدهد.
3. پشتیبانی از توسعه تجارت الکترونیک داخلی:
توسعه کسبوکارهای دیجیتال نیازمند زیرساختهای لجستیکی کارآمد است. ارائه خدمات سریع و قابلاعتماد نهتنها رضایت مشتریان فروشگاههای آنلاین را افزایش میدهد، بلکه موجب تکرار خرید و توسعه بازار تجارت الکترونیک داخلی میشود.
4. خلق ارزش از طریق سفارشیسازی خدمات
ایجاد سرویس اکسپرس بر اساس مدلهای نوین «مشتریمحوری» انجام شده و امکان تطبیق بهتر با نیازهای متنوع و در حال تغییر مشتریان را فراهم میکند. این امر همراستا با راهبردهای تحول دیجیتال و بهبود تجربه مشتری در شرکت ملی پست بوده است.
5. افزایش بهرهوری عملیاتی و درآمدزایی
با طراحی دقیق مسیرها و ظرفیتسازی مناسب، سرویس اکسپرس میتواند با نرخ بالای موفقیت در توزیع، بازگشت سرمایه مناسبی برای شرکت ایجاد کند و در میانمدت به منبع درآمدی پایدار تبدیل شود. لذا ایجاد سرویس فیزیکی اکسپرس، اقدامی پیشبرنده و متناسب با روندهای بازار و نیاز مشتریان هدف بوده و زمینهساز ارتقاء جایگاه شرکت ملی پست در زنجیره تأمین تجارت الکترونیک کشور است. تداوم سرمایهگذاری در توسعه این سرویس، گامی استراتژیک در مسیر تحقق اهداف تحول سازمانی خواهد بود.